Safety-II werkt
Bevindingen van de onderzoeksteams
Ian Leistikow, vicevoorzitter van de ZonMw-programmacommissie, onderstreept het nog maar eens tijdens zijn welkomstwoord voor de bijeenkomst in het Utrechtse Stadskasteel Oudaen op 17 oktober: ‘Safety-II is genuanceerder dan leren van dingen die goed gaan. Het is vooral leren van de dagelijkse praktijk.’ Die dag wordt ingezoomd op de werkzame componenten van het gedachtegoed. 12 van de 16 onderzoeksteams die met een subsidie vanuit het ZonMw-programma aan de slag gingen, presenteren hun bevindingen.
Safety-II is genuanceerder dan leren van dingen die goed gaan. Het is vooral leren van de dagelijkse praktijk.
Woordwolk
Programmacommissielid Marit de Vos zette alle onderzoeksamenvattingen in een woordwolk die de kernwoorden zichtbaar maakt.
Belang van het systeem
Voordat de teams hun presentaties houden, is het woord aan Irene Grossmann, universitair docent Veiligheid in de Gezondheidszorg aan de TU Delft, voor een reflectie op de toekomst. Zij laat zien wat het belang is van het systeem bij het verbeteren van de patiëntveiligheid.: ‘Veiligheid in de zorg is een vak. Het draait om vakmanschap maar ook om hoe het systeem functioneert. Dat systeem heeft sociale en technische aspecten en die moeten we zien te integreren. We hebben systeemwetenschap en transdisciplinair onderzoek nodig om dit goed te kunnen vormgeven.'
Veiligheid in de zorg draait ook om hoe het systeem functioneert. Dat systeem heeft sociale en technische aspecten en die moet je integreren.
Presentatie
Safety-II in de kleinere setting
Grossmans lezing wordt opgevat als het Safety-II 2.0 met accent op het systeem als geheel. De onderzoeksteams die die dag hun resultaten presenteren, hebben vooral gefocust op wat Safety-II betekent in de kleinere setting van de ziekenhuisafdelingen. Joris Fuijkschot, kinderarts in het Radboudumc Amalia Kinderziekenhuis, vertelt over het actieonderzoek ‘Leren in het alledaagse van het alledaagse’. Dagelijkse interprofessionele interactie bleek in de visitepraktijk te leiden tot effectiever teamgedrag, meer situatieoverzicht en meer werkplezier. ‘Al blijft tijd vrijmaken voor interdisciplinair overleg lastig’, aldus Fuijkschot. ‘Verder is begeleiding van de reflectie door een facilitator nodig. Het vraagt zeker 2 jaar om inzicht, skills en zelfvertrouwen te verwerven om goed met elkaar te reflecteren.’
Het vraagt zeker 2 jaar om inzicht, skills en zelfvertrouwen te verwerven om goed met elkaar te reflecteren.
Presentatie
Tijd inbouwen
Milou Steenbergen van het UMC Utrecht noemt tijd ook als een issue bij Safety-II. ‘Tijd nemen staat bij weinig mensen in het takenpakket en wordt weinig gegund. Terwijl het heel veel kracht geeft om dingen op te halen bij de mensen op de werkvloer. Daar zitten de oplossingen.’ Uit het actieonderzoek ‘LEren van Geslaagd Ontslag (LEGO)’ waaraan Steenbergen meewerkte, bleek hoe belangrijk het is om iedere afdeling ruimte te geven om te kijken naar wat wel en niet werkt. ‘De interventies van een geslaagd ontslagproces van de ene afdeling hoeven niet per se te werken voor een andere afdeling. Copy paste is het oude denken. Door in gesprek te gaan met zorgprofessionals en te reflecteren, helpen we hen het onderliggende werkingsmechanisme als uitgangspunt te nemen: ‘Wat maakt dat deze interventie werkt, voor wie werkt het, in welke omstandigheden werkt het en waarom?’ Safety-II gaat dus ook over het omarmen van praktijkvariatie die ontstaat doordat contexten verschillen. Het werkt als mensen met elkaar ruimte krijgen om daarop te reflecteren.’
Safety-II gaat ook over het omarmen van praktijkvariatie. Het werkt als mensen met elkaar ruimte krijgen om daarop te reflecteren.
Presentatie
Interdisciplinair overleggen
Centraal in Safety-II staat het bevorderen van de veerkracht van zorgpraktijken. Hiervoor is het belangrijk dat meerdere disciplines met elkaar reflecteren op de dagelijkse zorg. ‘Professionals hebben heel verschillende perspectieven op wat goede zorg is en dat blijft vaak onbesproken’, aldus universitair docent Martijn Felder van Erasmus School of Health Policy & Management. Hij nam deel aan het onderzoek ‘Ruimte voor Veerkracht II: borgen van Safety II in teams en ziekenhuizen op de langere termijn’ onder 12 teams bij 4 ziekenhuizen. ‘Interdisciplinair overleg levert veel op maar het vereist ook werk, het is dus iets waar je gezamenlijk in moet investeren. Daarbij is het belangrijk om reflectie op alle niveaus van de organisatie te faciliteren en oog te hebben voor het onzichtbare en relationele werk van sleutelpersonen binnen de organisatie.’
‘Met elkaar’ is een sleutelbegrip in Safety-II, en dan vooral: meerdere disciplines met elkaar.
Presentatie
Goede teamcommunicatie
Rick Roos van het Haga Ziekenhuis legt in zijn presentatie van het onderzoek ‘Samen op zoek naar de juiste diagnose’ het accent op het belang van goede teamcommunicatie. Het onderzoeksteam deed daarvoor observaties op de SEH. ‘In co-creatie-sessies met alle betrokkenen inclusief de patiënten bespraken we vervolgens de geobserveerde praktijkvariatie. Daarbij beoordeelden we wat een positief effect lijkt te hebben op het diagnostische proces. Dit pasten we direct als interventie in de praktijk toe.’ Een aantal best practices leidde zo tot een beter en efficiënter diagnostisch proces. ‘Zaken als gegevens volgens een vast format noteren in het EPD en de gezamenlijke opstart van arts en verpleegkundige in de SEH-kamer bleken bijvoorbeeld goed te werken. Ze lijken voor de hand te liggen, maar het gebeurde lang niet altijd.’
Zaken als gegevens volgens een vast format noteren in het EPD en de gezamenlijke opstart van arts en verpleegkundige in de SEH-kamer bleken bijvoorbeeld goed te werken.
Presentatie
Motorkapoverleg is succes
Ook Maaike Langelaan, adviseur kwaliteit en veiligheid acute zorg bij de Gelre Ziekenhuizen, deed onderzoek op de SEH. ‘Safety-II werd op onze SEH eerst ontvangen als ‘weer een nieuw project’. Toen hebben we de reflectie het motorkapoverleg genoemd. Dat is nu heel normaal geworden op de SEH. Het motorkapoverleg gebeurt vanuit een veranderde teamstructuur, waarbij verpleegkundigen in de lead zijn voor het beleggen van het overleg. Verder is de functie medisch coördinator ingevoerd, medisch specialisten die de zorg op de SEH coördineren. Al met al leidde dat tot betere diagnostiek en behandeling.’
Het motorkapoverleg gebeurt vanuit een veranderde teamstructuur, waarbij verpleegkundigen in de lead zijn voor het beleggen van het overleg.
Presentatie
Patiëntperspectief meegenomen
Petra van Gurp van het Radboudumc betrekt in haar presentatie van het onderzoek Study-buddy specifiek het patiëntperspectief. ‘Zowel de zorgverlener als de patiënt hebben veerkracht nodig in de dagelijkse praktijk. We wilden die 2 perspectieven bij elkaar brengen. Patiënten en zorgverleners hebben elkaar bevraagd in 3 gesprekken over hun ervaringen in de gezondheidszorg. Zo konden ze als study-buddy van elkaar leren. De gesprekken werden afgesloten met een persoonlijke reflectie. Een jonge patiënt, een meisje met reuma, schreef: ‘Zorgverleners zijn gefocust op mijn ziekte, maar voor mij gaat het om mijn leven met mijn ziekte. Ik hoop dat zorgverleners zien hoe mooi hun vak is, als ze verschil kunnen maken voor iemands leven in plaats van iemands ziekte.’
De gesprekscyclus bracht eerst ongemak;, het was vooral voor de zorgverlener onwennig om de mens in zichzelf te laten zien. Maar juist de gelijkwaardige leerrelatie en co-creatie van zorgverlener en patiënt leidden tot inzicht, versterking van het persoonlijk leiderschap en gevoel van zingeving. Vanuit het onderzoek is het leerproduct ‘Reflectieve gesprekscyclus’ ontwikkeld. Het is beschikbaar voor iedereen die ermee aan de slag wil.
Juist de gelijkwaardige leerrelatie en co-creatie van zorgverlener en patiënt leidden tot inzicht, versterking van het persoonlijk leiderschap en gevoel van zingeving
Presentatie
Integreren in het onderwijs
Veel gehoord op de slotbijeenkomst is het belang van het onderwijs bij de verspreiding van het gedachtegoed van Safety-II. Universitair hoofddocent Floor van Rosse van het Erasmus MC vertelt over het project ‘Bloedstollend Veilig’ bij de master geneeskunde. Studenten leren daar om afwijkingen van het protocol niet meteen af te schrijven, maar een flexibele werkhouding te ontwikkelen en met een kritische blik naar de werkprocessen te kijken. ‘Dat gaat hopelijk de patiëntveiligheid en de werkprocessen een flinke boost geven’, aldus Van Rosse.
Studenten leren om afwijkingen van het protocol niet meteen af te schrijven, maar een flexibele werkhouding te ontwikkelen en met een kritische blik naar de werkprocessen te kijken
Overige presentaties
Download de presentatie van de andere projecten die gepresenteerd hebben:
Paneldiscussie
In de paneldiscussie onder leiding van implementatiespecialist Haske van Veenendaal die volgt na de presentaties, wordt ook gesproken over onderwijs. Leistikow is het eens met de stelling: Voor de versnelling van de implementatie van Safety-II moet de focus liggen op de opleiding van professionals en training van zittende professionals. ‘Maar’, zegt Leistikow, ’We moeten niet de last van de verbetering bij de jongste generatie leggen. Alleen scholen is nooit genoeg, er is meer nodig: gedragsverandering en cultuurverandering.’
Safety-II bestendigen
Leistikow is ook degene die de bijeenkomst afsluit. Hij concludeert dat alle Safety-II-projecten hebben geleid tot enthousiasme. ‘Met dit programma zijn we erachter gekomen dat Safety-II echt werkt. Nu moeten we dit bestendigen: mensen bij elkaar brengen, tijd inbouwen en goede facilitators regelen. Safety-II is het vergroten van de kansen op alledaags succes. Het is een overgang van ‘het voorkomen van fouten’ naar ‘veiligheid is de core business van de zorgverlener.' Het applaus dat volgt is veelzeggend.
Safety-II en veiligheidsergonomie
In het programma Tijd voor Verbinding is pijler 3 gericht op Safety-II en veiligheidsergonomie. Uitgangspunt bij Safety-II is dat patiëntveiligheid wordt vergroot door te focussen op aanpassingsvermogen en veerkracht van zorgprofessionals. Bij Safety-II wordt veiligheid vanuit een positieve benadering onderzocht. Dat wat goed gaat in het dagelijkse werk, wordt zichtbaar gemaakt, verbeterd en verspreid. Doel van het programma Safety-II en veiligheidsergonomie van ZonMw is om te onderzoeken of de principes van Safety-II ook werken in de praktijk van de ziekenhuiszorg in Nederland en of ze een bijdrage leveren aan veiligere zorg voor patiënten. In een reeks van 3 interviews en een verslag van de slotbijeenkomst over Safety-II op 17 oktober 2024 leest u meer over de opbrengsten van het programma. Dit is het eerste interview.
Colofon
Tekst: Astrid van den Berg
Eindredactie: ZonMw