Nieuw project bundelt kennis: Gezondheidsverschillen

Een nieuw project bundelt kennis uit 4 eerder toegekende onderzoeksprojecten binnen het NWA-programma Gezondheidsverschillen. Het project richt zich op domeinoverstijgende aanpakken en kansrijke handelingsopties die een significante gezondheidswinst kunnen opleveren voor mensen met een lage sociaaleconomische positie.

In 2022 zijn 4 consortia gestart met hun onderzoeksprojecten om te komen tot duurzame oplossingen voor het verbeteren van de gezondheid van mensen met een lagere sociaaleconomische positie. Deze consortia hebben nu gezamenlijk een overkoepelend project vormgegeven, waarin de kennis die opgedaan wordt in deze projecten wordt samengebracht. Doel van dit project is om duurzaam het verschil te maken voor mensen met een lage sociaaleconomische positie door domeinoverstijgend en vanuit een systeembenadering te kijken naar de complexe problematiek die invloed heeft op de gezondheid van deze mensen. 

Mensen met een lage sociaaleconomische positie hebben vaak te maken met een stapeling van gezondheidsproblemen, die te maken hebben met armoede, leefomgeving, schulden of werkloosheid. Het vraagt om andere kennis om de gezondheid van deze mensen te begrijpen en te verbeteren.  

NWO heeft ruim 8 ton toegekend aan het overkoepelend project. Het project is onderdeel van het programma NWA Gezondheidsverschillen, dat wordt uitgevoerd door ZonMw en NWO, en medegefinancierd door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).  

Programma Nationale Wetenschapsagenda

Dit project is onderdeel van het programma Gezondheidsverschillen van de Nationale Wetenschapsagenda. De basis van de totstandkoming en vernieuwing van de Nationale Wetenschapsagenda ligt bij burgers. In het NWA-programma is de verbinding van samenleving en wetenschap essentieel. Overheden, onderzoekers, maatschappelijke organisaties en burgers ontwikkelen en benutten samen kennis om tot wetenschappelijke en maatschappelijke impact te komen. En aan de hand van wetenschapscommunicatie wordt kennis gedeeld in de samenleving om de betrokkenheid bij en het vertrouwen in wetenschap te vergroten.