Resultaten van de SET: 'Durf écht te investeren in beeldzorg'

Zorginstelling Marente heeft hard gewerkt aan de inzet van beeldzorg. Zo werd er een centraal beeldzorgteam opgezet met een fulltime projectleider. Door middel van de Stimuleringsregeling E-health Thuis (SET) konden zij dit verder uitrollen. Hoe gaat het nu? En wat heeft de regeling tot nu toe opgeleverd? In dit artikel lees je een samenvatting van de belangrijkste conclusies.

Karin Nijboer, regiomanager en mede-eigenaar van het beeldbelproject en Inge Nipshagen, Projectleider e-health, vertellen hoe Marente beeldzorg introduceerde en opschaalde met behulp van de SET-subsidie. Dit levert tips op voor andere organisaties die deze technologie ook willen gaan toepassen.

Wat zijn de belangrijkste resultaten?

  • In 2020 had Marente hooguit vijftig of zestig cliënten die gebruik maakten van beeldzorg. De COVID-19 uitbraak heeft de groei van het beeldzorgteam en de inzet van zorg op afstand versneld.
  • De doelstelling was om in 2022 200 cliënten actief in zorg aangesloten te hebben op beeldzorg. Momenteel is dat tussen de 150 en 175 cliënten per maand, afhankelijk van de in- en uitstroom die maand.
  • Het enthousiasme voor beeldschermzorg neemt toe. De afgelopen twee jaar hebben laten zien wat beeldzorg eigenlijk inhoudt, wat je ermee kunt en wat het oplevert voor de teams en de cliënten. Het is wel belangrijk om beeldzorg op de agenda te houden.
  • Binnen Marente is een e-health werkgroep opgericht die samenwerkt aan een digitale zorg databank. Hierin staat informatie over welke hulpmiddelen ingezet kunnen worden om de fysieke thuiszorg te beperken.
Afbeelding
In het werkoverleg moet beeldzorg standaard op de agenda staan. Hoe staat het ervoor, heb je cliënten die je beeldzorg kunt bieden, waarom doe je dit wel of niet
Inge Nipshagen, Marente

Tips voor andere organisaties?

  • Stel een centraal werkend beeldzorg team in. Binnen Marente zijn zij ervan overtuigd dat dit organisaties de beste kans van slagen geeft.
  • Durf op te schalen, ook als je het nog niet direct terugziet of als dit nog niet direct aansluit bij de cliënt-vraag. Het risico van ‘nee’ moeten zeggen omdat de capaciteit er nog niet is, is te groot.
  • Werk met ‘aandachtsvelders beeldzorg’ in het wijkteam. Een wijkteam heeft minimaal één aanjager. Zij helpen de rest van het team om beeldzorg op het vizier te houden en de inzet hiervan te stimuleren. Ook zijn zij het aanspreekpunt van het beeldzorgteam.
Afbeelding
Een beeldzorg medewerker voert alleen met jou een gesprek en is niet ondertussen bezig met jouw kousen aandoen of medicatie voorbereiden. Dat maakt een verschil
Karin Nijboer, Marente

Benieuwd naar het volledige interview? Lees verder op de website van VitaValley