"Door corona is digitale zorg in stroomversnelling gekomen"
De coronacrisis bracht digitale zorg in een stroomversnelling. Zo ook bij GGZ Noord-Holland-Noord dat flinke stappen maakte met beeldcommunicatie. "Vóór de coronapandemie waren we al operationeel met beeldbellen met cliënten. Door corona ontstond ineens de noodzaak het beeldbellen veel sneller in te voeren dan voorzien. We hebben dat meteen ook naar de zorg uitgebreid", vertelt Rob de Ruiter, hoofd Informatisering en Automatisering.
Volledig online traject
Per patiënt en type klacht wordt bij de intake al beoordeeld of beeldbellen een aanvulling kan zijn op de bestaande zorg. Het kan ook blijken dat een volledig online traject passend kan zijn. De Ruiter: "Voor sommige klachten hebben we geen wachtlijsten wanneer cliënten hun behandeling volledig online willen. Veel mensen vinden dat prettig en kiezen voor die mogelijkheid."
Crisishulp via beeldcommunicatie
Daarnaast zet de GGZ-instelling het beeldcommunicatieplatform Vicasa in voor crisishulpverlening voor in heel Noord-Holland Noord. "Via dit platform zijn we 24 uur per dag bereikbaar voor cliënten die vaak al wat langere tijd in behandeling zijn. Mensen die ’s avonds of ’s nachts onrustig kunnen worden en behoefte hebben op dat moment aan direct contact. Op die manier kunnen cliënten ook buiten kantoortijden makkelijk in contact komen met ons digiteam. In dit team zitten ervaren mensen. Daarnaast is er altijd een psychiater beschikbaar die mobiel eventueel met beeld bijgeschakeld kan worden."
Subsidiemogelijkheden
GGZ Noord-Holland-Noord experimenteerde de afgelopen jaren met verschillende beeldbelapplicaties. “Bij die experimenten konden we over de jaren heen gebruik maken van diverse subsidies, zoals sinds 2020 van de Stimuleringsregeling E-Health Thuis (SET). De ondersteuning van de SET was in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat ouderen en mensen met een chronische ziekte of beperking, met een grotere kwaliteit van leven langer thuis kunnen wonen.”
Meer weten?
Dit praktijkverhaal is onderdeel van een groter artikel uit het magazine van FMT Gezondheidszorg. Benieuwd naar het hele verhaal? Download en lees dan het hele artikel:
Er lopen op dit moment veel projecten met de ondersteuning van de SET. Zij delen graag de door hen opgedane kennis en ervaringen naar aanleiding van hun projecten op het gebied van opschalen én borgen van bestaande e-health oplossingen. Bekijk meer resultaten en ervaringsverhalen van de SET