Hoe geef je een vervolg aan je succesvolle jongerenproject?

Je project is succesvol. Maar wat nu? Hoe kun je nóg meer impact maken op jongeren en de maatschappij? We laten je zien hoe andere projectleiders dit aanpakten. Zo kun je het succes van jouw jongerenproject voort laten leven.

Voortzetten van je project

Of je jouw project kunt voortzetten is grotendeels afhankelijk van de partners waarmee je samenwerkt. Willen de uitvoerende partijen zich hiervoor blijven inzetten? En willen financiers (opnieuw) bijdragen aan je project?

Om de kans hierop te vergroten is het belangrijk om de successen van het project met hen te delen. Laat zien wat de meerwaarde van het project is en hoe het hen helpt hun doelen te behalen. Dat kan mondeling, maar veel projectleiders kiezen ervoor om dit ook schriftelijk te doen. Bijvoorbeeld in een nieuwsbrief waarmee je direct een grote groep betrokken bereikt. In zo’n nieuwsbrief kun je de persoonlijke verhalen van deelnemers combineren met een rapportage van de resultaten.

Lees meer over het evalueren van je project en het verzamelen van resultaten

Afbeelding
Video button klein

Videofragment

Florien en Kristel, projectleiders, over hoe de toekomst eruitziet voor hun projecten. Bekijk de hele video.

Afbeelding
Tip button

Tip uit de praktijk
Bekijk of het mogelijk is om meerdere financiers bij je project te betrekken. Zo is het voortbestaan van je project niet afhankelijk van één partij.  

Vinden van nieuwe financiers

Nu je project succesvol heeft gedraaid, kun je laten zien wat de resultaten zijn. Dit maakt het makkelijker om nieuwe financiers te overtuigen bij te dragen. Zij zijn hier vaak sneller toe bereid als je project aansluit bij thema’s die ze zelf belangrijk vinden. Maatschappelijke thema’s waar veel partijen zich voor willen inzetten zijn bijvoorbeeld eenzaamheid, inburgering, kansengelijkheid (en schulden), mentale gezondheid en sport.

Afbeelding
Podcast button klein

Audiofragment

Jessica, projectleider ROC Mondriaan, over hoe jouw jongerenproject meerwaarde kan toevoegen aan het bedrijfsleven. Beluister de hele podcast.

Vraag je financiering aan bij een gemeente of provincie? Dan kijken zij onder andere of je project bijdraagt aan hun beleidsdoelen. Voor het behalen van deze doelen is geld beschikbaar. Wanneer je (bewezen) resultaten van je project kunt laten zien, is de kans groter dat er subsidie wordt toegekend aan je project. 

De financieel maatschappelijke waarde van MDT

MDT-projecten maken op verschillende vlakken positieve impact voor jongeren en in de samenleving. Nieuwe analyses van 4 MDT-projecten onderbouwen dat deze projecten financiële én sociaal maatschappelijke waarde opleveren. Deze ‘maatschappelijke businesscases’ zijn dus nuttig om te delen met bijvoorbeeld (potentiële) samenwerkingspartners of opdrachtgevers.

Businesscase 112MDT

112MDT zorgt voor meer begrip bij jongeren over het werk van hulpdiensten in Arnhem. Ze gaan langs bij politie, ambulance en brandweer en voeren samen goede gesprekken over het belangrijke werk dat ze uitvoeren. Het resultaat? De hulpdiensten ervaren meer waardering en werkplezier en jongeren ontdekken zichzelf en hun potentieel. 

Businesscase MDT Tegen Eenzaamheid

Dit project brengt ouderen en jongeren in Utrecht samen. Zo wordt eenzaamheid onder ouderen verminderd, is er een toename in het welzijn van de jongeren en worden de zorgkosten van de gemeente teruggedrongen.

Businesscase MDT Set Your Life Goals

MDT Set Your Life Goals in de gemeente Dijk en Waard zorgt ervoor dat jongeren met meervoudige problematiek en/of een leerachterstand samen met sportcoaches hun talenten ontdekken en zo een sportfestival organiseren. Hiermee vergroten ze hun kans op hoger toekomstig inkomen, terwijl de gemeente onderwijs- en zorgkosten bespaart. 

Businesscase MDT Local Heroes

In Zaanstad leren jongeren bij MDT Local Heroes zichzelf kennen door middel van workshops en excursies. In deze intensieve MDT-variant levert elke geïnvesteerde euro maar liefst € 3,76 aan maatschappelijke waarde op.

Lees meer en bekijk wat de financieel maatschappelijke waarde van deze projecten is 

Afbeelding
Podcast button klein

Audiofragment

Projectleider Annemarieke over hoe een businesscase de maatschappelijke waarde van MDT Local Heroes aantoont. Beluister de hele podcast.

Nieuwe samenwerkingen met bedrijven

Het is goed om ook je samenwerking met de zakelijke markt te herzien. Zijn er bedrijven die nieuwe ervaringsplekken beschikbaar stellen? Of die een financiële bijdrage kunnen doen? Misschien dat bedrijven die eerst niet wilden financieren, dat nu wel willen. Je kunt inmiddels laten zien hoe jouw project bijdraagt aan maatschappelijke opgaven. Hierdoor kunnen bedrijven het project mogelijk inzetten voor hun SROI-verplichting.

Lees meer over jongerenprojecten en SROI

Businesscase: Bekijk hoe regio Zaanstreek-Waterland MDT inzet voor SROI

Social Return on Investment (SROI)

Sommige bedrijven voeren opdrachten uit voor een publieke opdrachtgever, zoals een gemeente. Bij de aanbesteding van zo’n project moet een bedrijf laten zien hoe het bijdraagt aan een inclusievere arbeidsmarkt of een andere maatschappelijke opgave. Dit wordt ook wel een SROI-verplichting genoemd, wat staat voor Social Return On Investment.

Delen gebruikte methodiek

Tijdens het project heb je als projectleider veel inzichten verkregen. Deze inzichten zijn waardevol voor andere projectleiders die net starten of zoeken naar verbetermogelijkheden voor hun project. Je kunt de geleerde lessen op verschillende manieren delen. Bijvoorbeeld met andere projecten binnen je regio. Maar je kunt dit ook officiëler aanpakken door de interventie op te laten nemen in een databank of je methode beschikbaar te stellen via een licentie. 

Opnemen interventie in databank

Wanneer je jouw methodiek of interventie laat opnemen in een databank, stel je de kennis beschikbaar aan anderen. Wanneer een andere organisatie of gemeente aan de slag wil met een bepaald onderwerp, kunnen zij in de databank controleren of er al succesvolle voorbeelden zijn waarvan zij kunnen leren. Je project kan alleen in een databank worden opgenomen als het project aan de vereisten van de databank voldoet. Reserveer daarom tijd voor dit traject.

Bekijk voorbeelden van databanken waarin je jouw interventie kunt laten opnemen

Voorbeelden van MDT-projecten die in een databank zijn opgenomen

'Door plaatsing in een databank krijgt je interventie meer bekendheid en stel je anderen in staat om er gebruik van te maken. Bovendien helpt het beschrijven van de interventie bij het aanscherpen ervan. Je krijgt goed zicht op de sterke punten en ontdekt waar kwaliteitsverbetering mogelijk is.'

- Bron: www.movisie.nl 

Licentie aanvragen voor methode

Je kunt jullie methode (tegen betaling) beschikbaar stellen aan andere projecten. Je werkt dan met een licentie. Alleen partijen waarmee je een overeenkomst hebt, kunnen je methode gebruiken. Het geld wat je hiervoor krijgt, kun je investeren in het voortzetten van je project.

Dit zeggen andere projectleiders

Samenwerken
1 / 4

De aanhouder wint

‘Binnen #YouthGoals hebben we in Roosendaal gezien dat het enorm belangrijk is om een sterk lokaal netwerk op te bouwen. Dit fungeert als een vliegwiel waardoor de ideeën van jongeren echt vorm kunnen krijgen in de praktijk en er veel meer mogelijk is. Daarmee is de MDT echt van meerwaarde voor hun persoonlijke ontwikkeling én de samenleving.'

Lianne Ribbens, gebiedsmanager WijZijn en Joyce Boot, projectleider #YouthGoals
Vind je de informatie op deze pagina nuttig?