Betere inschatting ernst herseninfarct versnelt juiste behandeling van patiënten

Hoe zorg je ervoor dat patiënten met een herseninfarct snel de juiste behandeling krijgen? Een betere inschatting van de ernst van het infarct door ambulancepersoneel maakt een belangrijk verschil. Neuroloog Bob Roozenbeek werkt aan een app die ambulancepersoneel helpt in te schatten wat nodig is en aangeeft naar welk ziekenhuis het moet rijden. Dit doet hij met subsidie uit het ZonMw-programma Klinische Fellows. De Hartstichting financiert een junior medewerker om hem te ondersteunen.

Hoe sneller de behandeling, hoe beter het herstel

Als een patiënt een herseninfarct krijgt komt het op een snelle behandeling aan. Hoe sneller de juiste behandeling, hoe beter het herstel. Soms voldoet trombolyse. Daarbij wordt het stolsel in het bloedvat met opgelost met een krachtig ontstollend middel. Als het infarct ernstiger is moet een trombectomie gedaan worden. Dan wordt het stolsel uit de hersenslagader getrokken via een katheter dat via de lies wordt ingebracht. Deze ingreep gebeurt alleen in gespecialiseerde ziekenhuizen.

Naar welk ziekenhuis moet de patiënt?

‘Wanneer ambulancepersoneel een herseninfarct vermoedt is de kernvraag: Waar moeten we heen? Nu rijdt de ambulance eerst naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis en als blijkt dat een trombectomie nodig is, alsnog naar een gespecialiseerd ziekenhuis. Dat kan blijvende invaliditeit betekenen voor de patiënt. Terwijl meteen naar het juiste ziekenhuis rijden waarschijnlijk tot een veel beter herstel leidt,’ aldus Roozenbeek.

De ernst van de uitvalsverschijnselen is heel voorspellend

Door de patiënt goed te observeren en een paar testen te doen, kan het ambulancepersoneel zien of, en zo ja van welke, uitvalsverschijnselen sprake is. De ernst van de uitvalsverschijnselen is heel voorspellend voor wat er aan de hand is. Met die kennis kan het ambulancepersoneel de juiste keuze maken voor het dichtstbijzijnde of het gespecialiseerde ziekenhuis. Dat scheelt tijd en verhoogt daarmee de kans op een goed herstel van de patiënt.

Een app helpt bij het maken van de juiste keuze

Om het ambulancepersoneel te helpen met een goede inschatting en de keuze van het ziekenhuis, ontwikkelt Roozenbeek met zijn team een app. Deze app combineert de kenmerken van de patiënt met regionale gegevens over beschikbare ziekenhuizen en behandelingen die daar mogelijk zijn.

De app wordt ontwikkeld, geïmplementeerd en geëvalueerd

Het gaat niet alleen om het ontwikkelen van de app, maar ook om de implementatie en het evaluatie. Roozenbeek werkt hiervoor samen met een technische (IT-)partner, met ambulanceverpleegkundigen, met andere neurologen en met het management van ziekenhuizen. Begin volgend jaar moet de app in gebruik zijn.

Drive om de behandeling te verbeteren door ervaring uit de praktijk

Roozenbeek combineert onderzoek met de praktijk als neuroloog in het Erasmus MC. In de spreekkamer ziet hij dagelijks patiënten die de gevolgen van herseninfarct aan den lijve ondervinden. Dit voedt zijn gedrevenheid om de behandeling te verbeteren. Eerder deed Roozenbeek al onderzoek naar de belangrijkste factoren om de keus te maken voor het ziekenhuis waar een patiënt met een herseninfarct naartoe moet. ‘Dus dit is een logische vervolgstap. We weten dat snelheid van handelen cruciaal is. Hier is echt winst te boeken,’ aldus Roozenbeek.

portret Bob Roozenbeek
1 / 1

Het hogere doel is de gezondheid van mensen bevorderen

Onderzoek doen is voor hem geen doel op zich. Het is een middel tot een hoger doel: gezondheid van mensen bevorderen. Dat te kunnen doen, geeft Roozenbeek het gevoel zinvol bezig te zijn. ‘Ik vind het toch het leukst om met mensen in de spreekkamer te werken. Praten, nakijken en pillen voorschrijven ligt me. Je hebt door een gesprek al een redelijk goed beeld van wat er aan de hand is. Je kunt daarna al best veel doen.’